onsdag 2 januari 2008

Brrrr....Idag fryser man, det är inte ofta

Idag är det kallt här kan jag lova, inga badtofflor idag. Jo jag vet, det är kallare hemma i Norrköping. Men...i skrivande stund bara 5 graders skillnad. Lutz +2, Norrköping -3. Här förväntas det att vara minusgrader under ca 3 timmar inatt. Det är faktiskt så att den fuktiga kylan som man får i Florida känns mycket, mycket kallare och långt, långt in i benmärgen än -10 i Norrköping. Floridianerna ombedes att ta in sina husdjur och växter, eller täcka över sina växter utomhus som inte tål frysgrader. Jag skulle kunna skriva en hel blogg om urbota dumma människor som inte tar in sina husdjur..men det får bli en annan dag. Mina vovvar är familjemedlemmar och lever under samma tak och tar promenader tillsammans med oss. Det faller sig naturligt för mig som jag är och som jag tänker, en ligger och snarkar som bäst just nu här bakom mig.
Mina växter däremot bor ute tills en natt som den här kommer, då får de komma in....De gröna har jag på baksidan och julstjärnorna står på framsidan. Med julstjärnorna syns kartongen för årets populäraste julklapp, i alla fall bland fruarna i Lutz. Jag fick en LCD-TV till mitt rum, H fick en likadan till sitt kök, Hs vän fick en till sitt kök. Samma märke, måhända det var utförsäljning på dem, vilket fall som helst var det komiskt att vi var 3 stycken inom samma omkrets som fick likadana julklappar.

Jag har bara små växter inomhus av två anledningar; det är oftast för mörkt då man alltid har persienner nere p.g.a värmen, det är också för kallt eller varmt p.g.a AC:n. Men står de ute i Floridas tropiska värme så grönskar de och växer för fullt. Jag tycker om växter men har inte utvecklat den sidan på senare år. Kanske tar jag tag i det igen snart...det här kan vara året för förändring så vem vet.

P blev glad idag också då ett paket från Sverige äntligen kom. Paketet har varit på resande fot sedan 14 December. Idag kom det äntligen. Så nu är lagret fyllt igen, vi får se hur länge det räcker den här gången. Det finns inget godis som är så gott som salt laktrits, tycker både sonen och jag. Jag tror jag påverkade hans smaklökar när han låg i magen, djungelvrål var min grej då och mjukglass. Nu för tiden finns det ju t.o.m salt laktrits glass. (Smygreklam på kartongen)

Så 2008 började bra i godisväg också........Tack R:)



2 kommentarer:

Nina sa...

Så, här får du din allra första kommentar från mig. (Jag postade denna kommentaren förut, men råkade stava fel och eftersom man inte kan redigera så tog jag bort. Ja, jag är petnoga!) Fin och gul blogg har du. Visst är det kallt! Det var därför jag köpte mina fina leopardmönstrade fingervantar idag när jag var ute och cyklade. Men det blir snart varmt igen. Vi har väl fått tunnare blod, vi svenskar som bor i Florida. Men hoppsan, jag kanske borde ta in mina växter jag med... jag har en orkidé och en trumpetblomma, som gärna får sätta igång och blomma snart.

Åh vad gott med svenskt godis!! Jag blir enormt sugen varje gång jag ens tänker på det. Får väl nöja mig med belgisk choklad från Walgreens istället. :) Amerikaner i allmänhet verkar ju avsky lakrits. Bra, då lär Keith aldrig stjäla mina lakritsfiskar. En rolig grej dock: när vi satt i baren på Crazy Buffet och väntade på bord så tipsade han mig om Sambuca - jag smakade på det och fattade tycke. Har du provat det nån gång?

Malin sa...

Nina: Det finns saltlaktrits på affären i Sarasota, bara salta fiskar på IKEA. Det kan hända Petter har en påse eller två att bjuda på när vi ses nästa gång...
Sambuca har jag aldrig druckit- är det laktitssmak?