tisdag 15 januari 2008

Jag är upptagen med mina blå-gula antaganden

Tiden går fort ibland. Det är så när man har roligt heter det visst. Jag har varit upptagen med en hel del vad gäller Svenska skolan i Tampa Bay, vi startade upp igen i Söndags, och SWEA Tampa Bay. Vi ska ha ett första årsmöte och välja en styrelse som ska sitta i olika längde, 1 och o 2 år med möjlighet till omval. Så förra veckan skickade jag ut inbjudan till våra medlemmar.
Så ser högen ut när man korresponderar med 54 (53) medlemmar

Jag var på kurs en dag förra veckan. Lärde mig mycket on non-profit organisationer och hur man gör organisationen framgångsrik. Jag lärde mig hur man minimerar sin e-mail och hur man gör bäst i att lyssna till sin intuation så blir allt så bra som det är menat att bli. Jag lärde mig det bästa e-mailtricket för mig. Man kan i en subject-rad skriva hela sitt meddelande och för att visa att det är ett tomt mail och inte behöver öppnas så skriver man sitt meddelande och avslutar med- EOM vilket betyder End Of Message. Vilken kanongrej, tycker jag! Nu måste jag bara lära alla Sweor och andra som får många mail av mig att veta vad EOM är. Jag har aldrig hört om det förrut. Fler akronymer (om det heter det på svenska) fick jag lära mig.

EOM- räddaren i min e-postvärld.....

I söndags så började Svenska skolans vårtermin och vi har flyttat in i nya lokaler, en riktig skola. Jag håller i klassen 5-9 och handleder Sofia D. elever. Det är hur kul som helst och jag ser fram emot den här terminen. Vi har lite kul i vår planering men nu börjar vi med att lära känna våra lokaler och prata om svenskheter som väder,vind och årstider. Årstider har vi inga här i Florida och är något som de flesta svenskar som bor här säger att de saknar, mer än att de saknar Sverige i helhet. P, sonen, är Sofia D. student och jobbar med att få betyg i Sv2 så att han tillsammans med sitt amerikansk Ma-betyg och Eng-betyg kan söka in på gymnasie hemma i Norrköping, eller annan svensk stad, efter 9an. Det är inte något vi bestämt men möjligheten finns om det är det han vill. Kanske det blir univesitetsstudier hemma, time will tell.......tills dess håller vi svenskan levande, som vi säger.


Så här såg första dagen ut.....
jobbar man hårt är det tur det finns en skön fåtölj att hänga i....medans man sms:ar och fikar

Nu ska jag sätta fart på min dag, hoppas eran blir/är bra.....kul att ni läser min blogg

4 kommentarer:

Anonym sa...

jaa en uppdatering! Har väntat å väntat =) Är så kul att läsa om er vardag! kram kram Johanna, Danne o Viggo

Malin sa...

tar sin tid ibland..kram tillbaka till er alla=)

Unknown sa...

OK. Då vet jag vad EOM är, så du behöver inte förklara för mig. :-)

Malin sa...

anette:vad bra för risken att jag använder det i framtiden är stor nu när jag lärt mig det:)