torsdag 17 januari 2008

Köra bil när man är 16 och in i armen när man är 18....

Här sitter jag och funderar så det ömmar i hjärncellerna. Nu, i andra terminen av 9an, så tar P drivers ED. Det innebär att han ska lära sig köra bil. Han är inne på sitt 16:e år så lagom till han fyller 16 kan han köra sig själv till skolan.....oohhh myy gooossshhh!! säger jag.

Inte för att jag inte tror han kan köra, men vem som helst som kört i Tampa-trafiken vet vad jag menar. Här är det dagliga nyheter om trafikolyckor och ständig updatering på radion under morgon och eftermiddagstrafik. Bärgningsbilar är utstationerade utmed vägar som det räknas kallt med att en olycka ska hända. När vi var med om en olycka sommaren 2001 så var bärgningsbilen på plats innan vi ens förstod vad som hänt. Polis och ambulans däremot tog sin lilla tid ca 15-20 min. Vi var inte allvarlig skadade, tack och lov, men det var en intressant upplevelse och jag lärde mig att det var så att de sitter på utstationerade platser- bärgningsbilarna i Tampa ( i alla fall ). Och det ska junior ut i.......som knappt når över ratten känns det som. Jag vet, det var inte rätt..men ni förstår kanske vad jag känner?

Första veckan fick P ta en test på lagar och trafikmärken, den här veckan en drug-and alcohol awareness test. Han klarade testerna och får nu ansöka om sitt "learners permit". Det är i det steget vi nu står. Det ska bli en intressant resa det här, framförallt den första dagen jag ska sitta bredvid och vara cool. Jag återkommer till det.

P pratade om hur konstigt det är att han får köra här som 16 åring, men om han åker hem till Sverige så måste han vänta två år till. Jag är helt och hållet pro-Sverige och 18 år, förstås. Men vi bor inte i Sverige och jag har bestämt att utbildning i bilkörning är mycket bättre än att inte ta den, och bara hoppa in i en bil med "off you go". När jag tog mitt körkort här körde jag runt på en parkeringplats i ca 10 min, knappt det, sen tack och adjö. Visst förstår jag att de visste jag kört förrut, men se jag tror det är lite av samma parkeringsplatsfilosofi fast bakom skolan som min son är på väg att erfara. Men bättre det i en hel termin än i 10 min.....

Sonen drömmer om det här..............




Hoppas på det här................................

här hittar ni den här

Får nog vara glad om han kan låna den här ibland.........


dec 2005, och den hittar ni hos mig



Sedan uppdagades det, för mig igår när jag stod på posten, att P måste registrera sig inom det militära när han fyller 18 år annars står han inför både böter och fängelse. Jag fick med det en tankeställare, jag trodde nämligen en tid att han som icke-amerikansk medborgare inte behövde registrera sig. Jag lärde mig att även, att det räcker med Greencard så kan man ansluta sig till armèn. Det är om man har det som sitt mål och intresse förstås. Men jag läste alldeles tvärtom och det gällde vem som helst, oavsett status i det här landet. De t.o.m lockar med att om du registrerar dig så kan din status påskyndas. Nu är det kanske inte annorlunda mot vad som händer hemma i Sverige med en 18-åring. Det får jag ta reda på.......


Man registrerar sig för att vara tillgänglig för det militära om landet behöver. Så de försäkrar en om att det inte har kallats in någon ofrivillig sedan Vietnam. Vi får se vad som händer...några år kvar tills dess. Men nu måste jag forska i om han måste göra samma sak i Sverige- double duty? Sverige som inte varit i krig de senaste 200 åren, eller USA som ..........ja ni vet . Ska P gå i skolan i Sverige så slipper han det kanske.....yet again time will tell

2 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Jo, vet du. Till och med jag som ar var over 40 nar jag flyttade hit, maste vara tillganglig. Det ar val du ocksa, eller hur? Tillganglig for det militara, menar jag... Planerar ni att atervanda till Sverige en vacker dag?

Malin sa...

Jag var 30 när jag flyttade hit och, nej! jag är inte tillgänglig för det militära. Men jag vet att det är en ruta att klicka när man söker medborgarskap så visst. Jag står alltid med ena benet i östersjön och det andra i mexikanska golfen...ja jag vet det är en bra bit emellan. Det är mycket möjligt att vi flyttar tillbaka eller flyttar någon annan stans inom USA.Mitt favoritutryck...time will tell..eller jag lever i nuet då gårdagen är historia och morgondagen vet jag inget om.