måndag 23 juni 2008

Exotiska djur i trädgården;)

tropisk miljö a.k.a grönt vattendrag på vår baksida, grod- orm-och spindelparadis

Idag när jag gick ut för att hämta posten så möttes jag av en trädgårdsorm/garden snake...ofarliga men fy fasiken säger jag för de är långa, svarta och han gillade onekligen inte mig. Han sträckte på sig och fräste som ni kanske ser......de är som sagt ofarliga och lever på ödlor och sånt, tror jag. Min första tid här i Florida sökte jag på farliga ormar för att lära mig lite om vad som finns och inte....det är så där när man kommer från en skyddad vacker svensk miljö som har en enda farlig orm, och den ser man knappt. Vad jag lärde mig var att det finns massor av ormar här men "bara" 6 el. om det var 9 som är farliga, men också att de som är farliga har kusiner som ser likadana ut men är ofarliga....så man vet aldrig. Jag tog foton på Mr.Snake sedan gick jag in igen och tog garagevägen till posten;)



Senare på kvällen när jag kom hem så hängde Mr Spider i sitt nät som gick från palmträdet framför huset till ett träd en bit ifrån......de är lite av i det största laget för min smak och jag vet att de finns även inomhus. Biten har jag också blivit av dem...det ser ut som två mindre myggbett parallellt liggandes nära varandra. Svullet blir det också med tiden...tål betten gör jag för jag blir inte sjuk, men reaktionen är mycket värr än myggbett. Det ar svårt att fota i skymningen..har än att lära mig det med kameran.



Grodor är det gott om också, det är nog de som Mr Snake äter också tror jag.....De förvirrar sig i mörkret varje kväll och hamnar i vår pool, som är utan screen då förstås, och de kan inte ta sig ur. Det får man hjälpa till med som morronsyssla och lyfta ur dem och hoppas att de hoppar åt rätt håll, dvs. den lilla gröna å som hör till vår vy på baksidan.




Ah, så glömde jag nästan de små liven som det finns allra flest av.....ödlor i alla dessa sorter och modejanger...jag vet en liten tjej hemma i sverige som måtte gilla det här inlägget;)


De här är inga ödlor men exotiska djur är de;) Så får ni se den tropiska framsidan av trädgården också.....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Små grodorna, små grodorna, är lustiga att se... :P Jo, Florida är rena himmelriket för diverse småkryp och kräldjur. Men ni slipper ju knotten iaf, de är för jävliga! Det är det positiva med kyliga och blåsiga dagar här, att man slipper knotten. Haha, undrar var bandet Slipknot fick sitt namn ifrån? LOL!

*KRAM*

Malin sa...

Slipknot betyder denna där första ögglan när man börjar sticka har jag för mig.....ja jag förstår att du njuter av Sverige..det gör man ju på sommaren;)
kram tebax

Anonym sa...

Men oiiii...jag är såååå rädd för ormar...oavsett om de är giftiga eller ej så tycker jag de är så äckliga...

/Åsa

Pirayan sa...

Här satt jag och surfade runt och drömde om att flytta till Florida - men fy vilka läbbiga grannar ni verkar ha i trädgården (ödlorna är ju iofs gulliga men ormen och spindeln - fy!!!). Meeeen det fina varma vädret kanske väger upp odjuren?! MVH från ett kallt och regnigt Stockholm.