lördag 7 juni 2008

Strömparken i Norrköping

Läser svenska nyheter innan det är dags att hoppa i poolen med mina lurviga grabbar. Varmt som sig bör i Florida idag och eftermiddagen lovar regn då förstås. Min hemstad är först i Sverige med att överlämna en av stadens parker till missbrukare, hemlösa och sjuka. Det ska bli deras fristad. Nu vet jag inte vad jag ska tycka om det. Tanken som slår mig nu inför sonens hemresa är just att han kommer att bekanta sig med alkohol på ett sätt som vi inte umgås med alkohol här i USA. Det är att generalisera åt båda håll. Jag skojar, med allvarlig ton, att P ska få en crash course i ungdomsfylla och hänga på stan. Nu kan han t.o.m knalla ner på stan och få en crash course i samhällskunskap i en grön oas vid stadens "åder" Motala Ström. Det är väl kan hända något av Amerikas baksidor att vi inte är bekanta med alkoholism på samma sätt här som hemma i Sverige. Däremot finns droger mer öppet här men det är också inte lika tydligt som om samma förhållande skulle råda hemma i Sverige- i det här fallet Norrköping.

Men så är vi måhända mer förstående för misslyckande i livet än vad gemene amerikan är då det är det som är framgångsrikt som syns här. I Tampa har vi inte ett s.k levande downtown därför så ser vi inte de som tvingas hålla till där för mat, skydd och gemenskap. Ja, vad skriver jag om det här för. Nja, jag vet inte ....kom bara att tänka på hur skört livet är och hur fort det kan ändras. Tänker också på att jag tyvärr har fler än en vän från ungdomens lyckliga dar..som sitter i den där parken hemma i Norrköping. Lev i nuet och ta vara på det goda i livet så övervinner vi ,förhoppningsvis, det onda på vägen. Imorgon kan det vara för sent............

Till något annat som kanske tar USA ett steg närmare Sverige och som förhoppningsvis ger oss sjukvård för alla- och som Hillary Clinton just i detta ögonblick i sitt avtackningstal säger- Rösta på Obama som vår näste president, jag kan inte rösta men om jag kunde så skulle jag klart välja Obama framför alternativet. Just för att vi alla ska ha rätt till sjukvård i detta gigantiska land. Visst vore det väl också en skön känsla om vi kunde avsluta krigen och ha fred på jorden också;)Time will tell....

Inga kommentarer: