onsdag 4 juni 2008

Sjung om studentens lyckliga dar''''....medans IKEA Tampa tar form med Mayor Pam Iorio



Den här dagen började bra med lite mer blågult etablisemang här i Tampa. Vi har ju under det senaste året/åren startat Svenska skolan i Tampa Bay, Svenska klubben av Tampa Bay, Swedish American Chamber of Commerce of Central Florida, SWEA Tampa Bay och så nu IKEA Tampa. Snacka om blågult i tropikerna:) Det var dags att gräva första spadtagen i vad som ska bli floridas största IKEA och USA:s 35:e varuhus.

I ett AC fyllt tält mitt på en jordplätt i 95 grader F fanns ett gäng stolar utställda, alla med en katalog och en påse choklad. Ett chokladföretag jag inte känner igen men den var mycket god " a nice taste of sweden" dc-choklad.com


Kl.10.oo startade allt upp och där vajade svenska flaggan över den tillfälliga kontorsbaracken och skyltar med ballonger visade vägen. Undrar om de fick sina ballonger donerade såsom vi så tacksamt får till skolans och Sweas aktiviteter från våra lokala Party City affärer. De är mycket givmilda och blåser upp ballonger i dussintal och donerar. Det är jättebra när det ska dekoreras på "svenska".
Den enda andra svensk som jag vet var där var vår Honorary Consul B-G Holmberg. Han var med och grävde också och är en central figur i att representera Sverige. Hade jag vetat, haft tid och tänkt på lite mer, så skulle vi varit en större grupp Sweor som kom dit så vi hade visat upp oss lite. Nu var det bara jag där.....Men där var ju vår Mayor och andra kommunvalda som pratade och grävde. Alla TV-stationer, radiostationer och tidningar var där, lokala menar jag förstås. Alla hade en namnlapp med "Hej Mitt namn är...."

Svenska gottsaker fanns förstås att åtnjuta tillsammans med Pepsi-sponsrad soda. Jag såg inte så många ta för sig av kakorna och Swedish fishes m.m men de lär sig nog med tiden vad de gick miste om. Mayor Pam Iorio berättade om allt bra IKEA för med sig för Tampa, vad gäller jobb, ekonomi, internationell sphär och arbetsvillkor på en plats som är fördelaktig för staden och runtliggande områden. Vi hade vår invigningsfest på Columbia restaurant för SWEA Tampa Bay och IKEA Tampa kommer att ligga några kvarter söder om den platsen .Ybor City som stadsdelen heter, en välkänd och historisk plats i Tampa. Iorio sa att hon hade en blågul outfit som skulle passa till Opening Day och hon lovade att äta köttbullar och njuta av varenda tugga:)


IKEAs represtentanter är för oss välkända numera och som J.R sa att vi har nog gått förbi handshake till hugs numera. Det är bra, vi får väl se om hugs kan leda till ett jobb för det skulle jag tycka var roligt. De här grabbarna reser runt hela USA och öppnar IKEAs, det är vad de gör. J är IKEA spokes person och M är han som hittar bra ställen att bygga dem på, IKEA real estate.
Javisst fanns det spadar kvar men inte var jag en av dem som fick vara med och gräva:) Men jag fick ta bilder istället, men jag tycker nog att en och annan kvinna skulle fått göra Pam sällskap i det mansdominerande grävandet. 1, 2...3 dig!



För mer information om dagens groundbreaking event tbo.com msnbc.com




Hemma i Sverige- Norrköping så var det utspring och "Sjung om studentens lyckliga daaaaaaaaaarrr" ekar genom gatorna. Fina bilar som kör runt på studenterna, fina mössor, och skyltar med de "vuxna" studenterna sedan de var små barn och rultiga och söta.
Sommaren som kommit med stormsteg till Sverige kan man riktigt se hur det lyser om i den grönskanden lunden där studenten, systersonen, P.s kusin, J nu sett slutet av gymnasietiden och firade med familj, nära och kära. Tur är att man inte ännu är "senil" utan jag minns ganska väl min egen student och oj vilken otroligt bekymmerslös period det var i mitt liv. Glatt och lättsamt var det och livet lekte.



Grattis J..jättebra jobbat och jag önskar vi var var där ikväll och firade med dig. Det hoppas jag du vet. Vi var med i tankarna förstås:) Lycka till med allt du önskar i framtiden!

Tankar är naturligtvis många för i Sverige, likväl som här i USA, så räcker inte det med gymnasiestudier utan man måste blicka vidare mot högre studier för att trygga sin framtid. Det var inte så när jag tog studenten. Vi hade nog alla jobb som väntade oss inför sommaren och som sedan till hösten ledde till heltidsjobb. Jag jobbade jämnt kommer jag ihåg- vi brukade säga att vi mer eller mindre bodde på jobbet. Men så jobbad jag inom hemtjänst och långtidssjukvård.


När lillebror tagit studenten så tar S:s pappa, nybliven och trött, en tupplur i det gröna gräset den här varma sommarkvällen. 4 Juni var en dag full av blått och gult både här och hemma i Sverige. Svenska sommaren är klassisk och det finns nog inte något så vackert och behagligt som en tidig sommarmorron ute på landet nånstans i mellersta sverige. Dagg i gräset, varma solstrålar bryter fram, med en kopp Zoega .....guuu vad fint det skulle va:)


Inga kommentarer: